e-Útdíj

Supply Chain Monitor: WebEye a fedélzeten: eTachograph és e-útdíj bevallás

2013. július 19.
10-13. oldal

 

A Lambda-Com csoporthoz tartozó WebEye Magyarország Kft. az elmúlt évek intenzív fejlesztéseinek köszönhetően idén számos új, egyedülálló szolgáltatással jelentkezik a telematikai piacon. A vállalat ügyvezetőjével, Bagossy Tamással beszélgettünk.

 

A WebEye Magyarország Kft. egy régi-új név a piacon, mi hívta életre?

 

Az anyacég, a 100%-ban magyar tulajdonú Lambda-Com Kft. 2001-ben alakult, fő profilja a járműkövető rendszerek fejlesztése. A tavalyi év mérföldkő volt a vállalat életében: az ügyfeleink még hatékonyabb kiszolgálása érdekében létrehoztuk a WebEye Magyarország Kft.-t, a leányvállalati hálózatunkat pedig a lokális piaci igények alapján átstrukturáltuk. A fejlesztést továbbra is a Lambda-Com végzi, de különválasztottuk az értékesítést, hogy még rugalmasabban reagálhassunk a hazai és nemzetközi piaci igényekre. A WebEye mára piacvezető a 3,5 tonnánál nagyobb járművek területén, s ez azt jelenti, hogy a fuvarozók és szállítmányozók körében hosszú évek óta az egyik legmegbízhatóbb szolgáltatóként tartanak számon bennünket. Az elmúlt évben a logisztikai szolgáltatásainkat továbbfejlesztettük, és olyan forradalmi újításokon dolgoztunk, amelyek egyedülállóak a szektorban. A változások oka tehát a piaci igények szerinti fejlesztések optimalizálása volt.

 

Hogyan foglalná össze a cégcsoport piaci jelenlétét?

 

Jelen pillanatban a fuvarozói társadalom teljes szektorát lefedjük szolgáltatásainkkal. A tavalyi év fő célkitűzése az volt, hogy növeljük az ügyfelekkel való kommunikációt, és ezáltal is egyre szélesebb körben és egyre testre szabottabban szolgálhassuk ki igényeiket, hiszen számtalan piacvezető és/vagy egyedi megoldással rendelkezünk. Azonban azt is tudjuk, hogy nem késlekedhetünk a fejlesztésekkel, hiszen ez a szektor is rohamléptekben fejlődik, egy pillanatnyi megállás is lemaradást eredményezhet. Napról napra keressük az újabb és újabb költségcsökkentő vagy hatékonyságnövelő megoldásokat a mára már klasszikussá vált telematikai szolgáltatásunkra alapozva. Jelentős eredményeket értünk el ügyfeleink járműfutás-kihasználásának növelésében, valamint üzemanyag-felhasználásának, illetve adminisztrációs terheinek csökkentésében. Mindezeken túl rendkívüli figyelmet fordítottunk az árubiztonság kérdéskörére. Ezek után igazi kihívást jelentett olyan új területeket találni, ahol további hatékonyságnövelés érhető el. Ekkor fedeztük fel, hogy új lehetőségek rejlenek a digitális tachográf által szolgáltatott adatok valós időben történő kiértékelésében, amely révén javítható a sofőrök vezetési idejének kihasználtsága. Így fejlesztettük ki az eTachograph megoldásunkat. Az ügyfeleinkkel való párbeszédünk során kiderült, hogy egyre dominánsabb az árverseny. A minőségi szolgáltatások háttérbe szorulnak. Így mind a szállítmányozók, mind a fuvarozók körében egyre elterjedtebb igény volt egy olyan fuvarpiac létrehozása, amelyben a mennyiségi paraméterek mellett a minőségi mutatók is szerepet kapnak. Ezen igényt elégíti ki a SpedMart fuvarbörzénk, ahol a fuvarozás szereplőit értékelik és minősítik, így egy különálló, zárt piac alakítható ki megbízható partnerekkel.

És igen, nem mehetünk el szó nélkül az idei év nagy kihívása, a magyarországi telematikai piacot felforgató elektronikus útdíjfizetés mellett. Kevesebb mint 2 hónap alatt kellett egy olyan rendszert kialakítani, amelyet eddig Európában legkevesebb 9 hónap alatt sikerült megvalósítani. Mindezzel bebizonyítottuk, hogy cégstruktúránknak köszönhetően egy ilyen hirtelen jött, nagy volumenű komplett fejlesztést is végre tudunk hajtani. A szituációk azonnali kiaknázása, a meglévő termékek gyors továbbfejlesztése elengedhetetlen volt. Elsősorban saját ügyfeleink számára kívántuk az útdíjbevallást egyszerűsíteni azáltal, hogy eszközüket továbbfejlesztve új beszerelések nélkül is kiszolgálhassuk igényeiket. Továbbá az sem volt elhanyagolható, hogy minőségi magyar termékkel lássuk el a piac azon szereplőit, akik eddig még nem tartoztak ügyfeleink körébe. Mindehhez nagy adag szakértelem, önfeláldozás és gyors döntéshozási képesség kellett. Első olvasatra úgy tűnhet, hogy ez több is, mint elég egy cég innovatív magatartásában. Azonban ennyi funkció és lehetőség máris új kérdést vetett fel ügyfeleinknél: „De ugye nem kell mindezt külön programban rögzíteni és kezelni?” Itt volt tehát a következő kihívás: integrálni szolgáltatásainkat ügyfeleink vállalatirányítási rendszerébe. Jelentjük, ezt is sikerrel teljesítettük. Összességében tehát elmondható, hogy a piaci igények szerint gyorsan és hatékonyan haladunk, nem tévesztve szem elől a legfontosabbat: minőségi, megbízható partnernek lenni.

 

Mi az eTachograph szolgáltatás lényege?

 

Bár Magyarországon a telematikai szolgáltatást nyújtó cégek piacán az idei év az elektronikus útdíj bevezetéséről, és az ehhez tartozó szolgáltatások fejlesztéséről szólt, a WebEye szolgáltatásnak a fuvarozó szektor igényei szerinti továbbfejlesztése nem állt meg. Sőt, azt kiegészítendő, szinte napra pontosan egy időben dobtuk piacra a 2013-as év legjelentősebb fejlesztését, az eTachographot, amely a fuvarozók körében régóta fennálló probléma megoldására nyújt lehetőséget: a vezetési idő menedzselésére. A fejlesztés lényege, hogy a digitális tachográfból származó adatokból a rendszer kikalkulálja, még mennyi vezetési ideje van az adott sofőrnek. Mindez pedig a központban is látható, s ennek köszönhetően sokkal jobban kihasználható a sofőr vezetési ideje. A digitális tachográf használata 2006. május 1-jétől kötelező az Európai Unió területén. Míg ez a közlekedésbiztonsági célokat szolgáló eszköz a hatóságok számára tökéletes megoldás ahhoz, hogy a túlvezetések ellenőrizhetők legyenek, addig a fuvarozók napi munkájában nem nyújt segítséget, hiszen ezen cégek a tachográfból kinyert adatokból csupán utólagos elemzéseket tudnak végezni a lezajlott fuvarteljesítésre vonatkozóan. A digitális tachográf esetében ugyanis csak a hó végi távletöltés után kap információt arról a vállalkozó, hogy a sofőr betartotta-e a vezetési és a pihenési időre vonatkozó szabályozást, azonban ilyenkor már késő megtalálni az egyébként kihasználatlan vezetési időlyukakat, melyek optimalizálása a fuvarteljesítés hatékonyságának növeléséhez vezethet. Az eTachograph megoldásunkkal diszpécserközpontból valós időben követhető az egyes sofőrök vezetési ideje a teljes járműflottára vonatkozóan a törvényi szabályozásnak megfelelően. A programfelületen láthatóak a ki nem használt vezetési idők, elnyúló pihenőidők, illetve a túlvezetések. Mindezek ismeretében javítani lehet a fuvarszervezés hatékonyságát és a szállítási határidők betartását. A fejlesztés másik fontos tulajdonsága, hogy a diszpécser valós időben kap riasztást a túlvezetésekről, így a pihenőidő azonnali kivételével megakadályozható, hogy hónapokkal később egy hatósági ellenőrzés alkalmával derüljön ki a szabálysértés, amely akár 300 000 forintos egyszeri büntetést is maga után vonhat. A tachográfok okozta másik kényelmetlenség, hogy eddig 28 nap elteltével a sofőröknek – bárhol is voltak – vissza kellett térniük Magyarországra, hogy a hatóság által előírtak szerint letölthessék a tachográf adatait. A Lambda-Com fejlesztőinek másik újítása, hogy a WebEye segítségével ezek az adatok már távolról is letölthetők, így bárhol is jár a sofőr, letöltheti adatait anélkül, hogy több ezer kilométert autózna fölöslegesen. Ez a megoldás jelentősen megkönnyíti a járművezetők napi munkájának megszervezését, optimalizálja munkaidejük kihasználtságát, nagymértékben csökkenti a szabálysértések kockázatát, és megóv a túlvezetésekből eredő balesetektől.

 

A használatarányos útdíjat 2013. július 1-jén Magyarországon is bevezették, s ebben szintén nagy szerepet vállalt a WebEye. Milyen feladatot látnak el pontosan az e-útdíj kapcsán?

 

etachograph-es-e-utdij-bevallasAz Állami Autópálya Kezelő Zrt. felkeresésére a WebEye Magyarország bevallási közreműködőként vesz részt a projektben, ami azt jelenti, hogy az úthasználók WebEye rendszeren keresztül vallhatják be az ÁAK felé a megtett útra vonatkozó adataikat. A fuvarozók járműveiről érkező adatok alapján végzünk úgynevezett virtuális jegytépést, melyet továbbítunk a hatóságok felé, ahol ez alapján kiállítják a számlát az úthasználóknak. A rendkívül szoros határidő ellenére mérnökeink sikerrel megteremtették az e-útdíj indulásához szükséges feltételeket: kifejlesztettük a bevalláshoz szükséges új szoftvert és speciális hardvert, valamint felállítottunk egy 0-24 órás operátori központot. Büszkék vagyunk arra, hogy mindezek eredményeképpen elsőként kezdhettük meg az útdíj-fizetéshez szükséges bevallási szolgáltatást. Az általunk is nyújtott telematikai megoldás lényege, hogy a járművekbe egy speciális fedélzeti eszköz, úgynevezett „On Board Unit” kerül beszerelésre, amely műholdas jeladók segítségével méri az előre meghatározott 2200 fizetős szakaszon megtett utat. Az így mért útvonal alapján kerül kiszámításra az útdíj összege, amelyet elektronikus fizetéssel rendezhet a felhasználó. A fuvarozó vállalatok így a rendszerben történő regisztrációt követően automatikusan, külön jegy megvásárlása nélkül intézhetik az e-útdíjhoz kapcsolódó adminisztrációt. A rendszer ráadásul a tervek szerint a sofőröknek is könnyebbséget jelenthet, hiszen nekik csupán a működőképességet és a gépjármű tengelyszám-beállításait kell majd ellenőrizniük az eszközön. A telematikai megoldáson alapuló útdíjfizetés további előnye, hogy azon fuvarozó vállalatok többsége, amelyek már rendelkeznek WebEye flottakövető berendezéssel, egyéb ráfordítás nélkül, a meglévő eszközök segítségével csatlakozhatnak az e-útdíj rendszeréhez. Fontos megemlíteni, hogy a fuvarvállalatok jelentősen csökkenthetik az útdíj miatti többletkiadásukat, ha olyan komplexebb telematikai rendszer használata mellett döntenek, amely az útvonaltervezéstől az üzemanyag-felhasználáson keresztül a vezetési stílus figyeléséig számtalan egyéb szolgáltatást nyújt.

 

Miben különbözik a WebEye a többi bevallási közreműködő szolgáltatásaitól?

 

A többéves tapasztalat és a stabil háttér mellett a professzionális fejlesztői és szerelői csapatunk mindenképpen mellettünk szól, hiszen – ahogy azt az ügyfeleink már megszokhatták – mi csak a legmagasabb minőségű termékeket és szolgáltatásokat kínáljuk partnereinknek, és ez nincsen másképp az e-útdíjhoz kapcsolódó szolgáltatások esetében sem. Emellett pontosan az imént említett többletfunkciók azok, ahol többet nyújtunk az ügyfeleinknek, mint a hasonló profilú vállalatok. A piacon egyedüliként kifejlesztettük az úgynevezett TollControl megoldást. Ezzel a funkcióval a WebEye szolgáltatás webes felületén az ügyfél folyamatosan nyomon követheti az általunk lejelentett virtuális jegytépés alapján számlázandó útdíjhasználat mértékét, valamint teljes flottája egész havi útdíjköltségét, s ez nagy segítséget jelent a kiadások tervezésében, illetve és a kiszámlázott útdíj használat ellenőrzésében. Emellett meg kell említeni egy másik különleges szolgáltatásunkat is, amellyel szintén kevesen rendelkeznek a piacon: ez az automatikus tengelyszám-állítás. Az útdíj mértékének egyik alapja ugyanis a tehergépjármű kategóriája, amely a jármű tengelyszámától függ. A járművek lehetnek kettő (J2), három (J3), illetve négy és annál több (J4) tengelyesek. Ez a kategória egy vontató esetében tetszőlegesen változhat, hiszen a vontató mögé rendelt vontatmányok nagyságától és tengelymennyiségétől függ a végleges tengelyszám. Ezért egy-egy vontató esetében feltétlenül szükséges a tengelyszám-állítás, hiszen az fuvaronként más és más lehet, amelynek fényében az útdíj összege is változik. A magyar e-útdíj azonban nemcsak a fejlesztésben, a gyártásban és a magyarországi értékesítésben jelent nagy kihívást a teljes cégcsoport életében. Mivel Európa 14 országában rendelkezünk leányvállalatokkal és viszonteladói hálózattal, az ezen területeken működő fuvarozó szektor azon részét is ki kell tudnunk szolgálni, akik Magyarországot tranzitútvonalként veszik igénybe, és kényelmi szempontokból az itteni útdíjbevallásukat GPS-alapú megoldással szeretnék beadni. Éppen ezért a nemzetközi értékesítésre specializálódott WebEye International Kft.-vel együttműködve szolgáltatásunk és a bevallásra alkalmas eszközünk értékesítését kiterjesztettük a szomszédos országokon túl Lengyelországra, Németországra és Bulgáriára.

 

Az e-útdíj hazai bevezetése nem volt zökkenőmentes. Milyen kihívásokkal szembesültek az induláskor?

 

Minden hasonlóan nagy volumenű fejlesztés kapcsán előfordulnak problémák az induláskor, és ez a hazai e-útdíj rendszer esetében sem volt másképp. A lehetőségekhez képest felkészültünk a felmerülő kérdésekre, és törekedtünk arra, hogy egyik ügyfelünk számára se jelentsen problémát az új rendszerbe való belépés. A bevezetés előtt a tervezettnél lényegesen rövidebb volt a tesztidőszak, emiatt csúszott a regisztráció, és az eszközök beszerelésére is csak néhány nap maradt. Ennek következtében, ugyan műszakilag az első perctől készen álltunk a csatlakozásra, de felelős szolgáltatóként úgy döntöttünk, hogy ügyfeleink védelme érdekében járműveiket csak fokozatosan kapcsoltuk rá az útdíj rendszerre, s ezzel az esetlegesen felmerülő rendszerhibákból származó kellemetlenségek – túlszámlázás, indokolatlan büntetés stb. – elkerülhetők legyenek számukra.

 

Hogyan illeszkedik a vállalat profiljába egy fuvarbörze kifejlesztése?

 

Az online börze a cégcsoport saját fejlesztésű, telematikai, szállítmányozási biztonságot támogató szolgáltatásán, a WebEye megoldáson alapul, amely GPS/GPRS technológia alkalmazásával valós időben, a nap 24 órájában lehetővé teszi a járművek útvonalának és mozgásának elemzését. A technológia tehát a rendelkezésünkre állt ahhoz, hogy ilyen módon is segítsük a fuvarozók munkáját. Emellett hamar felismertük az igényt egy olyan fuvarbörzére, amely teljes körű biztonságot nyújt a résztvevőknek és a kölcsönös bizalmon alapul. Az elmúlt években nagyon sokan megégették magukat, mert nem megfelelő partnert választottak a fuvarfeladatok ellátására, mindez pedig komoly anyagi károkat és bevételkiesést eredményezett. Érezhető az a trend, hogy sokan már inkább nem vállalnak el egy-egy feladatot, mert nem biztosak abban, hogy megfelelő partnert találnak ehhez, így inkább nem kockáztatnak. Régóta terveztük, hogy erre a problémára megoldást találjunk. A SpedMart egy exkluzív fuvarbörze, amely olyan többletinformációkat és lehetőségeket tartalmaz, amelyek biztonságosabbá és hatékonyabbá teszik a fuvarfeladatok interneten keresztül történő szervezését. A partnerek itt egy valós adatokon alapuló, minősített rendszer alapján választhatják ki egymást az igényeiknek megfelelően. A GPS-alapú fuvarbörzére csak megbízható, fizetőképes partnerek léphetnek be. A teljes teljesítés ellenőrzés alatt áll, így egy biztonságosabb, átláthatóbb és prémium minőségű fuvarbörze jött létre. A szolgáltatást igénybe vevő speditőrök a SpedMart révén széles fuvarozói körhöz juttathatják el fuvarfeladataikat, ugyanakkor csak azok a vállalkozások kerülhetnek a rendszerbe, amelyek megfelelnek az előzetes feltételeknek. Fel kell tölteniük céges adataikat és fuvarozói engedélyeiket, a CMR-biztosítási igazolásukat, melyek egyenként ellenőrzésen esnek át. Továbbá természetesen rendelkezniük kell WebEye GPS-alapú járműkövető egységgel, amelyen keresztül a kiadott fuvarfeladatok kontrollálhatók a teljes szállítási útvonalon. A szolgáltatás leányvállalatainkon keresztül Európa számos országába el fog jutni, így bízunk benne, hogy hamarosan újabb sikeres magyar fejlesztésként beszélhetünk majd róla.

 

Hogy jön mindehhez az integráció?

 

A flottakövetéssel foglalkozó piaci szegmens megannyi szereplője különböző hardver- és szoftvermegoldásokat kínál, melyek sok esetben zárt rendszert alkotnak, és nem teszik lehetővé az adat továbbítását harmadik fél számára. A nagyvállalatok azonban általában saját vállalatirányítási rendszerrel rendelkeznek. Így a fuvarozók azt a járműkövető rendszert fogják választani, amellyel nagyobb esélyt látnak megbízót találni. Ilyen integrációra épülő, szintén idei fejlesztésünk az úgynevezett Transport Order Management modul, amely a fuvarfeladatok kiosztásában segíti a felhasználókat. Ez a funkció a WebEye járműfigyelő szolgáltatásunk részét képezi: folyamatosan frissülő tájékoztatást nyújt a sofőröknek az elvégzendő feladatokról, és a diszpécserközponttal való kapcsolattartást is segíti. További egyedülálló funkcióként vezetési stíluselemzést is nyújtunk az ezt igénylő ügyfeleinknek, amely információkat ad a gépjárművezető vezetési magatartásáról a fordulatszám, tempomathasználat, a gázpedál helyzete, az üzemóra vagy az átlagfogyasztás segítségével. Így egyszerűen monitorozható a sofőr magatartása, s ennek segítségével jelentősen csökkenthetők a nem üzemszerű használatból fakadó költségek. Természetesen valamennyi idei fejlesztésünknél figyelembe vettük ezek hasonló jellegű integrálhatóságát partnereink meglevő rendszereibe.

 

Melyek a vállalat tervei a jövőre nézve?

 

Célunk a piaci terjeszkedés, amelyet továbbra is folyamatos innovációval, minőségi szolgáltatásokkal és hatékony ügyfélkiszolgálással kívánunk megvalósítani. Tapasztalataink szerint egyre fokozottabb a kereslet a professzionális, integrált szolgáltatásokra: elsősorban a nemzetközi disztribúciós feladatokat ellátó közép- és nagyvállalatok részéről mutatkozik érdeklődés az integrált telematikai rendszerek használatára. Az iparági igényekre reagálva ezért folyamatosan fejlesztjük szolgáltatásainkat: a WebEye rendszerünk integrálására már eddig is számos területen nyílt lehetőség, ilyen például a már említett SpedMart fuvarbörze is, valamint ügyfeleink vállalatirányítási rendszerével való együttműködés. Leggyakrabban a fuvarkiadó modult integrálják, de gyakran használt funkció a túraszervező, a hivatali és magánutak megkülönböztetése. Fejlesztőink tehát, ahogy mindeddig, úgy a jövőben is azon dolgoznak majd, hogy továbbra is magas színvonalú szolgáltatásokat kínáljunk a telematikai piac számára.

vissza