e-Útdíj

Supply Chain Monitor: Autóflotta-üzemeltetés költséghatékonyan

A szállítmányozó cégek becslése szerint egy fuvar teljesítése közben átlagosan az összes költség felét az üzemanyag emészti fel, de komoly tételt jelent a sofőr munkabére és az e-útdíj is. A kiadások fennmaradó hányada a karbantartási díjakra és egyéb ráfordításokra megy el. A WebEye Magyarország szakértői szerint a költségek akár 20 százalékkal is mérsékelhetőek a korábbinál szervezettebb közlekedéssel, valamint a megfelelő flottakövető szolgáltatás megválasztásával.

A közúti fuvarozás esetén a legjelentősebb költségelem a járművek üzemanyag fogyasztása – vélik egybehangzóan a WebEye Magyarország szállítmányozással foglalkozó ügyfelei. Becsléseik szerint a felmerülő költségek közel felét ez teszi ki, de további komoly tényező az e-útdíj is, valamint a vezetési idő nem megfelelő kihasználása és a túlvezetésből adódó büntetések. Az üzemanyag költségarány az egyre drágább tankolás mellett is jelentősen csökkenthető, ha a fuvarozócégek optimalizálják a fuvarkapacitásokat. Ugyanakkor egy sofőr rossz vezetési stílusára is fény derülhet a WebEye rendszer segítségével, és így az olyan járulékos költségeken, mint például a karbantartási díj, szintén sokat lehet spórolni.

Az útdíjjal egy rendszeresen fuvarozó vállalatnak mindenképpen számolnia kell, azonban nem mindegy, hogy ezt hogyan fizeti meg. A viszonylati jeggyel például nem módosítható az útvonal, így ha a sofőr menet közben változtatni kényszerül, újabb jegyet kell vennie, ez azonban egy GPS-alapú fedélzeti egység (OBU) beszerelésével elkerülhető. Ez a megoldás tehát egyszerűbb és biztonságosabb is, azonban nem mindegy, hogy melyik szolgáltatóval szerződik az úthasználó. Sokan próbálnak olcsóbb, gyengébb minőségű eszközöket értékesíteni, ezekkel azonban vigyázni kell, hiszen nagyon magas a meghibásodás kockázata, ami nem várt útdíj-bírságot vonhat maga után. Érdemes tehát a megbízható szolgáltatók minőségi termékeit keresni. Egy komplex telematikai szolgáltatás nem csak az útdíj fizetésre alkalmas, hanem számos kiegészítő lehetőséget is kínál, ami hosszútávon komoly költségmegtakarítást eredményez: ilyen például a WebEye által biztosított üzemanyagszint-mérés, a rugalmas útvonaltervezés, vagy a vezetési idő menedzselésére szolgáló eTachograph funkció.

„A korábbi tapasztalataink szerint a telematikai rendszer beszerelését követően a 10-30 százalékos üzemanyag csökkenés átlagosnak mondható, de találkoztunk már kiemelkedő 40 százalékos flottára levetített összesített fogyasztáscsökkenéssel is. Mindez több részből tevődik össze: így például a magánhasználat felszámolása, a rossz vezetési stílus felderítése, és természetesen az üzemanyag visszaélések megszűnése. A telematika emellett az e-útdíj bevallást is megkönnyíti és a WebEye kiegészítő szolgáltatásaival sokkal egyszerűbb és költséghatékonyabb az úthasználat” – mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

 

Hogyan csökkenthetők a legjelentősebb költségelemek?

 

Üzemanyag-felhasználás mérése:

Ajánlott rendszeresen mérni a felhasznált üzemanyag mennyiségét, illetve a tankolás helyét és pontos idejét, valamint hasznos lehet feltérképezni és rögzíteni a megbízható töltőállomásokat az útvonalon. Mindehhez komoly segítséget nyújthat a WebEye telematikai szolgáltatása, amely üzemanyagszint-mérővel és útvonaltervezővel egyaránt rendelkezik.

 

Útdíj fizetési mód megválasztása:

Érdemes figyelembe venni a fuvarfeladatok gyakoriságát. A rendszeresen fuvarozó vállalatok számára a GPS-alapú útdíj-fizetés nem csak kényelmesebb, de költséghatékonyabb is: rugalmasan változtatható az útvonal, így valóban csak a megtett útnak megfelelő díjat kell megfizetni. Nem mindegy azonban, hogy mely szolgáltatóval köt szerződést az úthasználó: fontos hogy csak megbízható, stabil háttérrel rendelkező cégtől válasszunk fedélzeti egységet, és kerüljük a gyengébb minőségű eszközöket: ez utóbbiaknál nagyon magas a meghibásodás kockázata, ami egy útdíj ellenőrzés során súlyos büntetéseket jelenthet a felhasználónak.

 

Vezetési idők optimalizálása:

A fuvartervezés során fontos figyelembe venni a hatóságilag szabályozott vezetési időket. A ki nem használt vezetési idő hosszú távon bevételkiesést eredményez, így érdemes maximálisan kitölteni a rendelkezésre álló munkaórákat. Ugyanakkor a túlvezetés is kerülendő, hiszen fokozottan balesetveszélyes és a törvény is bünteti. A WebEye telematikai rendszere egyedülálló módon rendelkezik olyan funkcióval, mellyel a sofőrök hátralevő vezetési ideje valós időben követhető, ezáltal a fuvaridő 100%-osan kihasználhatóvá válik.

 

Megfelelő vezetési stílus:

A felesleges fékezések, gyorsítások mellőzése és az útviszonyoknak megfelelő vezetési stílus jelentősen csökkenti a fogyasztást. A WebEye GPS-alapú rendszerével a sofőr vezetési magatartása ma már könnyedén elemezhető: a szolgáltatás képes információkat gyűjteni a fordulatszámról, a tempomat-használatról, a gázpedál helyzetéről és az átlagfogyasztásról is. Ennek segítségével jelentősen csökkenthetőek a nem üzemszerű használatból fakadó költségek.

 

„Tapasztalataink azt mutatják, hogy ma már egyre több magyar szállítmányozó cég keres hatékonyságuk növelése érdekében az ellenőrző funkciók mellett (pl. útvonal- és üzemanyag-fogyasztás ellenőrzés) egyéb költségcsökkentő megoldásokat is. Ilyen például a vezetési stíluselemzés és az eTachograph funkció, amivel további jelentős megtakarítás érhető el, akár plusz 5-10%-os költségoptimalizálást eredményezve a vállalat számára” – nyilatkozta Bagossy Tamás.

vissza