e-Útdíj

GYIK

Tisztelt Ügyfelünk!

 

Felhívjuk figyelmét a leggyakoribb hibákra, amelyekre kérjük, fokozott figyelmet fordítsanak az esetleges bírság elkerülése érdekében:

  • A viszonylati jeggyel történő útdíjfizetés esetén az útdíjat minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való ráhajtás előtt kell megváltani. A fedélzeti eszközzel történő díjbevallás esetén a bevallás automatikus, de fontos ellenőrizni az eszköz bekapcsolt, működőképes állapotát, valamint a HU-GO-ban vezetett számlán biztosítani az utazáshoz szükséges egyenleget.
  • Ha útfelújításból vagy balesetből fakadó terelések esetén le kell térnie az előre megtervezett útvonalról, akkor a kijelölt terelő úton nem kell további útdíjat fizetnie. A díjmentesség azonban kizárólag a terelő útként kijelölt szakaszokra érvényes. Amennyiben ettől eltér, és más díjköteles szakaszokat is igénybe vesz, vagy az első lehetséges alkalomnál nem tér vissza az eredeti útvonalra, akkor az már jogosulatlan úthasználatot eredményez.
  • A viszonylati jeggyel történő útdíjfizetés esetén a jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra. A KIOSZK-on kinyomtatott útvonaltervet az úthasználat előtt a pénztárnál ki kell fizetni. Az online útvonaltervezésnél a jegyet regisztrált felhasználóként a HU-GO rendszerben vezetett számláról történő kifizetés után, ad-hoc vásárlás esetén a sikeres bankkártyás fizetési tranzakció visszaigazolását követően lehet megkezdeni az úthasználatot. Fontos tudni, hogy az alkalmi (ad-hoc) viszonylati jegy érvényességi ideje már a kifizetés időpontjában megkezdődik. Elővételre csak a honlapon, regisztrált felhasználóként van lehetősége.
  • A fedélzeti eszközzel közlekedőknek ügyelniük kell arra, hogy a HU-GO felhasználói fiókban vagy a fedélzeti eszközön mindig az aktuális tengelyszám legyen megadva (pl.: vontatmány fel- ill. lekapcsolásakor). Ugyancsak fontos a helyes környezetvédelmi kategória.

 

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK

 

Milyen gépjárművek lesznek díjkötelesek július 1-től?

 

Július 1-től díjköteles minden 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjármű kijelölt útszakaszokon. A 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti járművek kategóriákba sorolása tengelyszám alapján történik: a J2-be a kéttengelyes, a J3-ba a három, míg a J4 kategóriába a négy (vagy több) tengellyel rendelkező járművek tartoznak.

 

Milyen eszközre van szükségem az elektronikus bevalláshoz?

 

A bevallási közreműködő által biztosított fedélzeti egységre. A WebEye portfóliójában szolgáltatástól függően különféle tudású és kivitelű modellek érhetők el.

 

 

Mit tegyek, ha még nincs útdíj bevallásra alkalmas fedélzeti eszközöm?

 

Jövőbe tekintő megoldásként a fedélzeti egységek által nyújtott szolgáltatások kiaknázását javasoljuk, ezért tanácsoljuk a kombinált szolgáltatási csomagokat biztosító megoldásokat, mint pl. WebEye Pass&Go.

A vásárlás mellett a bevallási közreműködővel kell szerződni és az ÁAK irányába a HU-GO felületen közölt részletek szerint szükséges regisztrálni.

 

Milyen a teendőim vannak, ha már rendelkezem járműkövető szolgáltatás előfizetéssel?

 

Érdeklődjön szolgáltatójánál a bevallási közreműködői státusz meglétéről, illetve annak várható kezdetéről. Amennyiben a honos szolgáltató alkalmas lesz útdíj bevallás elkészítésére, úgy azonnal elindítható a szerződéskötés, amennyiben nem, akkor egy erre alkalmas akkreditált közreműködővel kell felvenni a kapcsolatot és azzal szerződést kötnie, valamint új eszközt beszerezni.

A meglévő WebEye ügyfelek számára megkönnyítjük a szerződéskötés folyamatát, így tervezzük a felületünkről letölthető elektronikus formanyomtatvány kialakítását.

 

Mit jelent a viszonylati jegy?

 

A viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra biztosít egyszeri használati jogosultságot és a díjköteles úthasználat előtt kell megvásárolni (maximum 30 nappal korábban szerezhető be). Az elővételben megvásárolt viszonylati jegy 2 naptári napig, közvetlenül a díjköteles szakaszok igénybevétele előtt megvásárolt viszonylati jegy pedig a következő naptári nap végéig lesz érvényes. Ez a szolgáltatás azoknak lehet előnyös, akik nem rendszeresen, de előre megtervezett útvonalakon kívánják használni a magyarországi díjköteles útszakaszokat.

 

Mit jelent az elektronikus bevallás?

 

A bevallás mindössze a bevallási közreműködő és az ÁAK között kialakított elektronikus adattovábbítást jelenti, melyhez az alapot a gépjárműbe épített fedélzeti egység (OBU) biztosítja. Meglévő és/vagy új eszköz installációján felül a bevallási közreműködővel történő szerződéskötés és a HO-GO felületen történő regisztráció szükséges.

 

A bevallási közreműködővel való szerződéskötésen kívül milyen egyéb teendőm van még?

 

Június 20-ától a HU-GO felületen regisztráció megtételére van szükség. A folyószámla kialakítására és feltöltésére kérjük, kövesség az ÁAK erre vonatkozó folyamatos tájékoztatását.

 

 

Mi a szerepe a bevallási közreműködőnek?

 

A megtett út utáni elszámolás egy a járműben elhelyezett fedélzeti készülék által gyűjtött koordináták alapján történik. Működésének lényege, hogy egy GPS alapú flottakövető szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás ún. bevallási közreműködőként továbbítja a járműből beérkező adatokat az ÁAK felé.  A felhasználók előre történő fizetéssel (prepaid) egyenlíthetik ki tartozásukat, ami azt jelenti, hogy a regisztráció során létrehozott (az ÁAK-nál vezetett) folyószámlát előre fel kell tölteniük. Ennek egyenlege biztosít fedezetet a díjköteles utak használatához.
Alkalmazásának előfeltétele, hogy a felhasználó előzetesen regisztráljon az útdíj szolgáltatónál (ÁAK), és szerződést kössön egy bevallási közreműködővel.
Azok számára ajánljuk, akik gyakran használják a díjköteles útszakaszokat, így kényelmes megoldást jelenthet ez a díjbevallási mód.

 

Hogyan kell regisztrálni, hogy alkalmas legyek elektronikus díjfizetésre?

 

Szükséges az ÁAK HU-GO felületén való regisztráció a gépjármű és annak üzemben tartójának adataival, emissziós normával, tengelyszám dinamikus megadásával.

 

Hogyan használhatom az utakat július 1-től, ha nem veszek fedélzeti egységet?

 

Az értékesítési hálózatokon megváltható viszonylati jegyek megvásárlásával.

 

A fedélzeti egységem külföldön is használható?

 

Telematikai szolgáltatással kiegészített konstrukcióval a járműkövető funkciók elérhetők, de a jelenleg forgalomban lévő eszközök nem EETS kompatibilisek, tehát útdíj bevallásra más európai országban nem használhatók.

 

Lesz-e valamilyen visszajelzés, ha nem működik a WE készülék a járműben, hogyan kaphatnak erről gyors értesítést?

 

Konkrét visszajelzés a járműben vélhetően nem lesz, viszont több platformon dolgozunk azon, hogy a bevallásra képes állapotról egyszerűen és gyorsan meggyőződhessen a felhasználó.

 

Tudunk-e olyan esetben riasztani, hogy ha valamelyik sofőr három számjegyű útra „téved”?

 

A díjköteles útszakaszokról az ÁAK oldalán lehet tájékozódni.

 

Kinek a felelőssége az, hogy ha a jármű nem működő fedélzeti egységgel (OBU) és jegy vásárlása nélkül teszi meg a fizetős útszakaszt?

 

A jármű oldali eszköz működőképességének ellenőrzése az úthasználó felelőssége. A rendszer szintű üzemeltetést érintő esetleges leállások, adatvesztések/adatkésések jelzése a bevallási közreműködő felelőssége.

 

Meg lehet-e állapítani, hogy szabotázs történt-e vagy a fedélzeti egység meghibásodása miatt nincs esetlegesen GPS jeladás?

 

Az ÁAK a nem működő fedélzeti egység esetén a bírságot mindenkörülmények közt kiveti, függetlenül az adatküldés kiesésének okától. A bevallási közreműködő sem a szabotázs, sem a meghibásodás felelősségét nem vállalja föl. Az eszközök működőképességének ellenőrzése mindig az úthasználó feladata, melyhez a jövőben igyekszünk több platformon elérhető segítséget nyújtani.

 

Átszerelések, beszerelések esetén várható-e azonnali aktiválás? Ha ez több napot vesz igénybe, a kérdéses időszakban miként lehet a megtett utat bevallani?

 

A díjfizetés során a viszonylati jegy váltása minden esetben rendelkezésre áll, ezzel az egység üzemen kívüli időszaka egyértelműen lefedhető. Természetesen a javítások tekintetében igyekszünk ügyfeleink segítségére lenni, de a ránk háruló irreális terhelés miatt torlódásokra és megnövekedett várakozási időkre lehet számítani.

 

Mi történik, ha beszerelés után még nincs aktív szolgáltatás, de a fuvarozónak az átmeneti időszak alatt fuvarfeladatot kell teljesítenie?

 

Az országba belépve viszonylati jegy megvásárlásával lehet használat arányos útdíjat megváltani addig, amíg az eszköz üzemen kívül van. Információink szerint valamennyi határátkelőn és több töltőállomáson lesz ilyen vásárlási pont.

 

Van-e lehetőség a tengelyek számának átállítására út közben (pl. ha a pótkocsit út közben leakasztják, és anélkül folytatja az útját a jármű)?

 

Két lehetőség van rá: egyrészt az ÁAK felületén, vagy az arra alkalmas OBU-k használatával. Ez utóbbi esetén nyilatkozni kell az ÁAK felé, hogy a tengelyszám állításért az úthasználó vállalja a felelősséget.

 

Ki vállalja a felelősséget a fedélzeti egység garancia időn belüli meghibásodásából adódó adatvesztésért, illetve egy ebből fakadó esetleges büntetésért?

 

Az eszközök működőképességének folyamatos ellenőrzése az úthasználó feladata. A készülék meghibásodását a szolgáltató (bevallási közreműködő) felé azonnal be kell jelenteni. A javítások elvégzése a szolgáltatási csomagokhoz tartozó SLA feltételek szerint történik.

 

Hogyan tudja a sofőr ellenőrizni, hogy a fedélzeti egység működik-e?

 

Az eszköz kivitelétől függően többféle módon lehet ellenőrizni annak működőképességét. Egyrészt az operátor központ minden úthasználó számára azonnali tájékoztatást tud adni arról, hogy eszköze az adott pillanatban működőképes-e vagy sem. Az online szolgáltatást igénybevevők számára az online felületen keresztül bármikor megtekinthető az eszköz státusza. Bizonyos készülékeknél pedig státusz ledek jelzik az üzemállapotot.