e-Útdíj

Figyelő: Bagossy Tamás

Meglepne, ha idővel nem terjesztenék ki az útdíjat új utakra és jármű-kategóriákra – mondja a járműkövetési szolgáltató WebEye Magyarország ügyvezetője.

 

‑ Nemrég azzal büszkélkedett az illetékes állami szóvivő, hogy az útdíj hozza az elvárásokat, különös tekintettel a bevételekre. Mit hozott önöknek?

- A bevallási közreműködői tevékenység díja az útdíj 1,8 százaléka. Jelenleg tízezres nagyságrendű jármű után vallják be az útdíjhasználatot rajtunk keresztül, átlagosan 2000 forint jutalékot képezve. Ez járművenként havonta 125 ezer forint körüli útdíjhasználatot jelent.

 

- A kezdeti káosz után a rendszer már jól működik?

- Azt tapasztaljuk, hogy a problémák mára már szinte teljesen eltűntek, stabilan működik a rendszer, a központi része, a bevallási oldal és a fedélzeti egységek is. A fuvarozók is megtanulták a használatát. Az időtényezőben világrekorderek vagyunk, nem volt még ország a világon, amely egy ilyen összetett rendszert ennyi idő alatt bevezetett. Hibák máshol is adódtak, de a hosszabb bevezetési idő miatt kisebb volt a feszültség.

 

- A fedélzeti egységek jele sem vándorol át ingyenesről fizetős útra?

- Az elmúlt három hónapban több mint 2000 ilyen kritikus pontot gyűjtöttünk össze, ezek 99 százalékán megszüntettük a problémát. Persze vannak a rendszernek olyan pontjai, amiken még lehetne finomítani. Például csak relatíve igaz rá a használatarányosság. Vannak olyan fuvarozók, akik egy úton csak pár száz métert tesznek meg, utána letérnek a telephelyükre, mégis ki kell fizetniük az egész, akár 12 kilométeres útszakasz díját, mert így alakították ki a rendszer szakaszhatárait. Szélsőséges esetben a valós használatnál akár 60-szor többet kell fizetniük, ezért javítani kell a rendszer érzékenységén. Ez vagy az útszakaszok darabolásával érhető el, vagy azzal, ha a kilépési pontot figyeljük technológiailag. A másik fontos kérdés, amiben javítani lehet, az átjárhatóság, hogy más országokban is lehessen használni a fedélzeti egységeket.

 

- Látnak jeleket a leterelődésre a gyorsforgalmi és a főutakról?

- Tapasztalható átrendeződés, alsóbb rendű utakra terelődik át a forgalom, autópálya helyett egy számjegyű főutat, utóbbi helyett pedig két számjegyű vagy még alacsonyabb rendű utakat használnak. Jellemzően a magyarok, ők ismerik jobban a terepet. Ennek a mértékét azonban nem tudjuk megmondani, úgy gondolom, ez csak bizonyos régiókra vonatkozhat.

 

- Időnként felmerül a rendszer kiterjesztése. Lát erre lehetőséget?

- Meglepődnék, ha ez nem következne be. Az egyik irány, hogy a díjköteles úthálózatot kiterjeszti az állam, bevonnak például három számjegyű utakat is. A másik, hogy nemcsak a 3,5 tonna felettiekre vonatkozna a rendszer, hanem egyéb jármű-kategóriákra is, illetve a mentességet élvezők esetében ezt megszüntetik. Akármelyik irányba mozdulunk el, az többletbevételeket eredményez. Ha a technológia eljut arra a szintre, amikor szinte ingyen lehet fedélzeti eszközöket beszerezni, már személyautók, kishaszonjárművek is használatarányosan fizethetnének. Ez évek kérdése, de egyszer ide is elérkezünk.

 

- A fuvarozás a gazdaság barométere, ez alapján mire számít, lesz érdemi növekedés idehaza az idén és 2014-ben?

- Bízom a bővülésben, de a közúti számok azt mondják, hogy ez mérsékelt lesz, a mértékét azonban önmagában ebből az ágazatból nem tudnám megmondani.

 

- Az állam gazdasági terjeszkedése viszont egyértelmű. Ezt hogy értékeli, üdvözlendő, együtt lehet élni vele, vagy jobb lenne a tankönyvi piacgazdaság?

- Érdekes utat fut be a jelenlegi kormányzat, kellő határozottsággal és elképzeléssel, ami néha nem tűr pardont. Merész politika, de akár célravezető is lehet. Egy biztos, korábban mindenki a négy évére koncentrált, senki nem mert olyan lépéseket tenni, amelyek radikálisan megváltoztatták volna a gazdasági viszonyokat. Ez egyfajta elképzelés, ami biztos, hogy más, mint a korábbi 20 évben. Mivel a hatásai hosszú távon jelentkeznek, ezért legalább 4-5 év kell annak megítéléséhez, hogy eredményre vezetett-e vagy sem.

 

- A BlackBerrynek nem biztos, hogy van még ennyi ideje. Volt ilyen telefonja?

- Én nem a blackberrys vonalat képviselem, bár sok üzleti partnerem a mai napig esküszik rá. A jövőjére valószínűleg kevésbé. Én az iPhone-vonalat képviselem, kicsit aggódom is, az Apple hogyan kapaszkodik meg a Samsung térhódítása mellett.

 

NÉVJEGY

37 éves, közlekedésmérnök, gazdasági elemző MBA (Budapesti Műszaki Egyetem). Nős, két gyermeke van.

Kedvencek

Film“Idétlen időkig”

Zene“Metallicától Vivaldiig”

Könyv“Nagy indiánkönyv”

Hobbi“Színház a feleségével, kóborlás a fiával, gagyogás a lányával”

vissza