e-Útdíj

A WebEye jó úton halad az elektronikus útdíj bevezetésére – heteken belül használatba léphet az új rendszer

A jelenlegi tervek szerint 2013. július elsejével hazánkban is bevezetésre kerül az elektronikus útdíj rendszer, ami kezdetben a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű kamionokra vonatkozik majd. A díjfizetés kétféle technológiával valósul meg: előre váltott viszonylati jeggyel, amely elsősorban a Magyarországon eseti jelleggel fuvarozók számára nyújthat megoldást, illetve telematikai adatgyűjtés segítségével. Ez utóbbi a hazánk területén rendszeresen fuvarozók, illetve a tranzitútvonalként használó szállítmányozók számára nyújthat könnyű és kényelmes megoldást. A projekt megvalósulásában, „bevallási közreműködőként” vagyis adatszolgáltatóként a telematikai piac egyik legnagyobb szereplője, a WebEye Magyarország Kft. is részt vesz. A társaság jelenlegi becslései szerint, a fuvarozók számára, kifejezetten az útdíj fizetéshez kapcsolódó adatszolgáltatásra fejlesztett eszköz akár 40-50 ezer forint körüli indulási költséget jelenthet.

 

 

A WebEye Magyarország az Állami Autópálya Kezelő Zrt. felkeresésére csatlakozott az elektronikus útdíj projekthez, amelyben bevallási közreműködőként GPS adatok szolgáltatásával segíti ügyfeleit a díjszedési rendszerhez való csatlakozásban és a hatékony ügyintézésben. A vállalat feladata tehát arra korlátozódik, hogy pontos adatokat tudjon szolgáltatni az érintett járművek vonatkozásában.

 

„A WebEye Magyarország nagy tapasztalattal rendelkezik a telematikai adatok rögzítésében és feldolgozásában egyaránt, ezért meggyőződésem, hogy a több éves tapasztalatunk, szakmai tudásunk és piaci ismereteink megfelelőek ahhoz, hogy meghatározó szerepünk legyen a projektben adatszolgáltatóként. Hazai tulajdonú, 14 országban jelenlévő multinacionális vállalatként úgy gondoljuk, hogy tranzit ügyfeleink munkáját is megkönnyítheti majd ez a szolgáltatás. Ráadásul hosszabb távon elősegíthetjük a hazai szállítmányozó vállalatok regionális versenyképességének javulását is, hiszen a kialakítandó rendszer olyan többlet telematikai funkciók alkalmazását is ösztönözheti, mint például az eTachograph alkalmazás, melynek segítségével a fuvarozók diszpécserei valós időben követhetik a központból az egyes sofőrök vezetési idejéből hátralévő időt” mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetője.

 

A telematikai megoldás lényege, hogy a járművekbe egy speciális fedélzeti eszköz, úgynevezett „On Board Unit” kerül beszerelésre, amely műholdas jeladók segítségével méri az előre meghatározott 2 200 fizetős szakaszon megtett utat. Az így mért útvonal alapján kerül kiszámításra az útdíj összege, amit elektronikus fizetéssel rendezhet a felhasználó. A fuvarozó vállalatok így a rendszerben történő regisztrációt követően automatikusan, külön jegy megvásárlása nélkül intézhetik az e-útdíjhoz kapcsolódó adminisztrációt. A rendszer ráadásul a tervek szerint a sofőröknek is könnyebbséget jelenthet, hiszen nekik csupán a működőképességet kell majd ellenőrizniük.

 

Az eszköz üzembe helyezése is roppant egyszerű: amennyiben nincs még ilyen eszköze a fuvarozónak, úgy a beszerelés mindössze 30-60 percet vesz majd igénybe,

 

A telematikai megoldáson alapuló útdíjfizetés további előnye, hogy azok a fuvarozó vállalatok, akik már rendelkeznek flottakövető berendezéssel, és a telematikai szolgáltató a bevallási közreműködőkkel szemben támasztott követelményeket az adott eszköz vonatkozásában biztosítani tudja, további ráfordítás nélkül, a meglévő eszközök segítségével csatlakozhatnak az e-útdíj rendszeréhez.

 

Az eddigi műszaki paraméterek ismeretében egyébként a WebEye kapcsolódó fejlesztései a terveknek megfelelően haladnak. „A piacon futó telematikai eszközeink többsége már jelenleg is képes az adatok ilyetén feldolgozására, azon fuvarozók pedig, akik nem rendelkeznek az adatszolgáltatáshoz szükséges eszközökkel, akár a mai naptól be tudják szerezni nálunk. Ez kezdetben többletköltséget jelenthet a fuvarozóknak, ugyanakkor a megfelelő telematikai rendszer segítségével – mely nem csupán a helymeghatározásra képes – jelentős összegeket spórolhatnak meg a felhasználók. A fuvarvállalatok az útdíj miatti esetleges többlet kiadásukat minimalizálhatják, ha olyan, komplexebb telematikai rendszer használata mellett döntenek, amely az útvonaltervezéstől az üzemanyag-felhasználáson keresztül a vezetési stílus figyeléséig számtalan egyéb szolgáltatást nyújt. Az ügyfeleinktől érkező visszajelzések alapján ez a befektetés átlagosan 0,5-1 éven belül megtérül” – mondta el a WebEye ügyvezetője.

vissza